Disney duikt in sportweddenschappen
Het entertainmentbedrijf Disney associeer je niet zo gauw met sport, laat staan sportweddenschappen. Toch is de Amerikaanse onderneming er wel degelijk mee bezig, maar dan via een van zijn dochterondernemingen. Zo is Disney eigenaar van verschillende bedrijven en hieronder valt ook de tv-zender ESPN. Deze zender is in Noord-Amerika bijvoorbeeld erg groot en sinds een paar jaar ook in Nederland beschikbaar. Met een focus op sport, zijn sportweddenschappen opeens niet zo gek meer en men onderzoekt nu de mogelijkheden.
Overnames van Disney
Disney kennen we allemaal van de schitterende films die ze maken en de attractieparken die wereldwijd te vinden zijn. Door de jaren heen is het entertainmentbedrijf behoorlijk gegroeid, wat te danken is aan overnames. Zo zijn ze tegenwoordig eigenaar van zoal Lucasfilm, Marvel, ESPN en nog veel meer. Gezien sportwedstrijden al sinds jaar en dag goed samen gaan met weddenschappen, ziet Disney hier wel brood in.
Forbes meldt dat Disney van plan is om uit te gaan breiden naar sportweddenschappen en dat willen ze via hun ESPN tak gaan doen. Zo zegt Bob Chapek, de CEO van de Walt Disney Company:
Eerste stappen zijn gezet
Hoewel ze nog niet effectief bezig zijn met sportweddenschappen, zijn de eerste stappen al gezet. Zo is Holland Casino in Nederland bijvoorbeeld een van de partners van ESPN en vice versa. Dit met een focus op wedden op sport. Er is bovendien nog een andere reden om hier meer op in te zetten. Hoewel de verwachtingen van Disney qua financiële prestaties hoger lagen op de beurs, viel dat wat tegen. De uitzondering is echter ESPN, die een groei van 66% zag over het voorgaande fiscale jaar.
Daarbij komt dat 90% van alle content die gekeken werd via het tv-netwerk van Disney, sport gerelateerde content was. Daarbij komt nog dat Disney vanaf 2023 voor 10 jaar de rechten op de NFL heeft, wat in de Verenigde Staten natuurlijk een immense sport is. Dus ook in dat opzicht liggen er weer genoeg mogelijkheden tot gokken, net zoals in Europa bij het voetbal. Dus hoewel je Disney niet snel aan sportweddenschappen zou koppelen, is het vanuit een ESPN perspectief eigenlijk niet meer dan logisch.
Gericht op jonger publiek
Het doel van Disney is om een wat jonger publiek aan te trekken en dat ook vast te houden. Dit kan onder andere met weddenschappen, omdat deelnemers dan meer gebaat zijn bij het volgen van een wedstrijd.
Om dit te bewerkstelligen, moet Disney naar eigen zeggen op een grotere manier denken en ESPN is daar een perfect platform voor. Vorig jaar heeft ESPN ook al wat tests uitgevoerd met een aantal bookmakers en ze kijken momenteel naar een grote en langdurige deal met Caesars Entertainment en DraftKings. Toch stipt Chapek wel aan dat het nog een lange weg is die afgelegd moet worden.
Zo is sportwedden niet in elke staat in de Verenigde Staten toegestaan en als je naar Europa kijkt, dan heb je met veel verschillende landen te maken. Dit komt dus met een hoop haken en ogen om te realiseren, maar het voordeel wat Disney heeft is dat ze natuurlijk al over het ESPN platform beschikken. Helaas wilde Chapek de specifieke plannen omtrent het betreden van de gokmarkt nog niet delen, maar hij is niet bang dat deze stap de reputatie van Disney of ESPN te grabbel zal gooien.
En uit onderzoek blijkt ook dat deze move het ESPN merk juist zou versterken. Dit zonder dat het impact op het merk Disney heeft, stipt de CEO tot slot nog aan.